07.03.2023

Próchnica – czym jest i jak się ją leczy?

Próchnica to choroba zębów o podłożu bakteryjnym. Istnieje kilka czynników zwiększających ryzyko jej wystąpienia, w tym niewłaściwa higiena jamy ustnej oraz dieta bogata w cukier. Na czym polega leczenie próchnicy? Wyjaśniamy w artykule.

Jakie są objawy próchnicy?

Bakterie żerują głównie na cukrach. Trawiąc je, wytwarzają kwasy. Zbyt wysoki poziom zakwaszenia środowiska jamy ustnej sprzyja degradacji szkliwa. Objawy, które mogą świadczyć o rozwoju próchnicy, to m.in. przebarwienia, nadwrażliwość zęba na zmiany temperatury i tkliwość przy szczotkowaniu. Początkowo próchnica często nie daje żadnych objawów – dlatego też tak ważne są profilaktyczne wizyty w klinice stomatologicznej.

Pierwszym etapem próchnicy jest demineralizacja szkliwa. Zaczynają pojawiać się ubytki. Bakterie wnikają w głąb zębiny. Następnie stanem chorobowym zostaje objęta miazga zębowa, co powoduje silne dolegliwości bólowe. Zbyt długie odkładanie wizyty u dentysty grozi nawet utratą zęba.

Metody leczenia próchnicy

Leczenie próchnicy wielu osobom kojarzy się z bólem. W naszej klinice stomatologicznej w Gdańsku stosujemy jednak nowoczesny system znieczulenia, dzięki któremu pacjenci nie odczuwają dolegliwości bólowych ani drętwienia czy mrowienia twarzy po zabiegu. Należy podkreślić, że metody leczenia próchnicy uzależnione są od etapu jej rozwoju. Wczesne wdrożenie leczenia przez dentystę może uchronić przed powikłaniami. W pierwszym stadium choroby niekiedy wystarcza wzmocnienie szkliwa przez miejscowe zastosowanie fluorków lub uzupełnienie ubytków. W przypadku zaawansowanej próchnicy niezbędne może okazać się leczenie endodontyczne.