30.04.2023

Usuwanie ósemek – wskazania i przebieg zabiegu

Wzrost zębów mądrości, nazywanych ósemkami, często nie przebiega w sposób prawidłowy. Niejednokrotnie powoduje dyskomfort i silne dolegliwości bólowe. W takiej sytuacji dentysta może zalecić ich usunięcie. W artykule wyjaśniamy, jakie dokładnie są wskazania do tego zabiegu.

Kiedy konieczna jest ekstrakcja ósemki?

W przypadku wyrzynających się ósemek warto umówić się na wizytę do dentysty – nawet jeśli ich wzrost nie powoduje bólu. Specjalista oceni położenie zębów mądrości i stwierdzi, czy z jakichś powodów powinno się je usunąć. Jednym z wskazań do ekstrakcji ósemki jest jej nieprawidłowy wzrost. Niekiedy ząb wyrzyna się pod niewłaściwym kątem lub powoduje tłoczenie się zębów ze względu na zbyt małą przestrzeń w łuku zębowym. Po zapoznaniu się ze zdjęciem RTG dentysta może stwierdzić, że doszło do całkowitego zatrzymania zęba w kości – wtedy także zaleca się ekstrakcję.

Dentysta może też zdecydować o konieczności usunięcia ósemek w przypadku silnego bólu, nawracających stanów zapalnych czy zaawansowanych zmian próchniczych. Ekstrakcji często dokonuje się przed planowanym leczeniem ortodontycznym. Jeśli szukasz dentysty w Gdańsku zajmującego się usuwaniem ósemek – zapraszamy do naszego gabinetu.

Jakimi metodami usuwa się zęby?

Wbrew powszechnym obawom pacjentów chirurgiczna ekstrakcja ósemki nie wiąże się z dolegliwościami bólowymi. Zazwyczaj stosowane jest znieczulenie miejscowe, a w szczególnych przypadkach – ogólne. Dentysta najpierw dokładnie sprawdza stan uzębienia – badanie rentgenowskie umożliwia ocenę długości, kształtu oraz położenia zęba.

Chirurgiczne usunięcie zęba mądrości polega zazwyczaj na odseparowaniu korzeni ósemki, następnie rozchwianiu zęba poprzez dłutowanie i jego wyjęcie za pomocą kleszczy chirurgicznych. Powstała rana jest zamykana przy użyciu szwów.