16.02.2023

Kiedy powinno się iść do dentysty?

Używanie nici dentystycznych i codzienne szczotkowanie zębów to za mało, by zapewnić im zdrowie. Konieczne są także systematyczne kontrole u dentysty. Co powinno skłonić do wizyty w klinice stomatologicznej? Wyjaśniamy w artykule.

Jak często powinno się chodzić na kontrolę do dentysty?

Regularne wizyty u dentysty są podstawą utrzymania uzębienia w dobrym stanie. Do kliniki stomatologicznej powinno się zapisywać nie tylko, gdy dokucza nam ból zęba. Niektóre schorzenia zębów, takie jak próchnica, mogą długo rozwijać się bezobjawowo. Niewykryte w porę bywają trudne do wyleczenia i mogą prowadzić do poważnych powikłań – konieczne może być nawet usunięcie zęba objętego zmianami chorobowymi.

Zaleca się, by na wizytę profilaktyczną do dentysty chodzić co pół roku. Niekiedy jednak lekarz może zalecić częstsze kontrole, np. jeśli w związku ze stanem zdrowia pacjenta, przyjmowanymi lekami czy schorzeniami towarzyszącymi istnieje większe ryzyko próchnicy. W klinice stomatologicznej częściej powinny pojawiać się także kobiety w ciąży, ponieważ wahania hormonalne sprzyjają m.in. wystąpieniu zapalenia dziąseł.

Jakie objawy mogą świadczyć o chorobie zębów?

Z wizytą u stomatologa nie powinno się zwlekać w przypadku wystąpienia objawów, które mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie zębów lub dziąseł. Jeżeli szukasz dentysty w Gdańsku, zapraszamy do naszej kliniki. Warto udać się do niej, jeśli zauważysz u siebie takie symptomy jak m.in.:

• ból zęba lub dziąseł,
  • przebarwienia zęba,
  • nadwrażliwość zęba na zmiany temperatury,
  • krwawienie i obrzęk dziąseł.

Do dentysty powinno się zgłosić także w przypadku złamania lub pęknięcia zęba, ponieważ uszkodzenia mogą się rozszerzyć. Niekiedy ostre krawędzie ułamanego zęba kaleczą dziąsła. Pod wpływem urazu może dojść również do zapalenia miazgi zębowej.